Martin Løken 1.kanditat Hedmark Miljøpartiet de Grønne
Fotocredit: Bård Søldal Grasbekk

Martin Løken

juli 4, 2017

Jeg ble engasjert som 14-åring fordi jeg ville redde planeten fra “dumme voksne” som ødela planeten og bare tenkte på lommeboka.

Siden da har jeg skjønt at folk flest ikke er så dumme, men at mange mekanismer fører til at vi sakte men sikkert ødelegger planeten.

Klimaendringer rammer ikke Norge hardest, men er farlig for hundrevis av millioner mennesker som vil bli drevet på flukt fra sine hjem i Nord-Afrika og MIdt-Østen. Framtidens kriger blir drevet fram av mangel på mat og vann, og de vil i stor grad bli borgerkriger mellom folk som ikke får dekket sine primære behov, og en elite som har alt.

Men vi i De Grønne er framtidsoptimister. Vi vil ta vare på kloden, hverandre og de som kommer etter oss. Vi tror på verden etter olja, på teknologi, og på Norges mange muligheter.

De Grønne er garantist mot leting etter ny olje og gass. Det trengs fordi olje og gass er i ferd med å bli ulønnsomt, og fordi Norge må slutte å leve av å skape klimaendringer. Å si nei til olja, betyr at mange flinke hoder må bli med på å skape nye grønne jobber.

Hedmark har store forutsetninger for å ta del i det grønne skiftet med så mye skog og landbruk.

Men naturen er også truet av politikere som vil profitere på klimakrisen.
De vil hugge gammelskogen hardt, demme opp verdifulle elver, bygge vindmøller mange steder, og rasere naturen for å redde klimaet.

Samtidig finnes det mer enn nok uforløst solkraft og havvind til å forsyne Norge med strøm.

Vi kan endre at vi er i ferd med å ødelegge livsgrunnlaget. At forskjellene øker. At klimakrise og krig tvinger stadig flere på flukt. Ditt valg kan derfor gjøre en viktig forskjell.

De Grønne lover at vi ikke skal støtte noe regjeringsalternativ der FrP inngår. Norge og verden har rett og slett ikke tid til enda en regjering som ikke tar ansvar – hvor FrP sprer frykt og kortsiktig egoisme. Vår tid krever endring. Nå!

Sammen har vi gjort Norge til det beste landet i verden. La oss gjøre Norge til det beste landet også for verden!

Dersom du vil snakke kan jeg nås på 98767415. Jeg er interessert i alt, og ingen sak er for liten.

Martin Løken
Stortingskandidat Miljøpartiet De Grønne i Hedmark