En takk til alle syklister

I dagens samfunn er det mange som fortjener en spesiell takk. I et leserinnlegg er det dessverre ikke plass nok til å takke alle som gjør en spesiell innsats, så jeg bruker dette innlegget til å takke èn bestemt gruppe. Med unntak av Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen er de kanskje de mest utskjelte i vår- og sommermånedene. Jeg snakker selvsagt om syklistene.

Jeg er enig i at det kan oppstå frustrerende situasjoner i trafikken hvor syklister er involvert. Selvsagt. Men hvem har ikke opplevd farlige/frustrerende trafikksituasjoner med sine medbilister? Eller gående? Syklister kan også gjøre feil. Men jeg vil ikke fokusere på det, jeg vil bare rette en stor takk til alle som velger sykkel som fremkomstmiddel. Takke dere for at dere gjør Norge grønnere! Takke dere for at dere bidrar til mindre bilkø. Og takke dere for at dere gjør helsekøene kortere!

Jeg syns det er trist å se krangelen mellom syklister og bilister. Og samtidig ironisk når bilister irriterer seg over å ligge bak en syklist i 30 sekunder, men fint kan sitte en halvtime i bilkø. For å rekke frem til treningssenteret hvor de skal sykle på en sykkel som er limt fast i gulvet.

Miljøpartiet De Grønne ble i sommer kåret til Norges beste sykkelparti av sykkelbyprodukter.no. For oss er tilrettelegging for syklister helt avgjørende i vår omlegging til fornybarsamfunnet. Vi vil selvsagt satse stort på elbiler og kollektivtrafikk, men vi må samtidig ha et stort fokus på å legge til rette for syklister. For selv elbiler opptar mye plass på lik linje med en fossilbil, og bruker energi. Riktignok fornybar energi, men vi må redusere forbruket av energi. Med mindre alle ønsker en vindmølle i bakgården sin. Derfor er hensynet til syklister helt sentralt i utvikling av det samfunnet vi ønsker, med flere sykkelveier. Og premiering av å velge denne formen for transport.

Om jeg kommer inn på Stortinget vet vi først 9. september. På forrige måling i Aftenposten fikk vi 5,1% nasjonalt, med vår 1. kandidat Ingebjørg Øveraasen inne fra Hedmark. Med vår ikke-volds-filosofi kan vi ikke love å slåss, men vi lover å kjempe. Kjempe for at sykkel skal være et trygt og godt alternativ, og kjempe for at enda flere velger sykkel fremfor bil. Men nå ønsker jeg bare å si følgende; takk!

Espen Andreas Borgersen

Fylkesleder & 2. kandidat Miljøpartiet De Grønne Hedmark
Innlegget var på trykk i Østlendingen 21. august 2013, og flere andre lokalaviser i Hedmark